RELATIF: Majalah Maya Terbaik . Berita . Rencana . Wawancara . Foto . Paparan Eksklusif . Sebuah Karya Ilmiah dan Akademik . Berita dan Rencana Mencakupi Pelbagai Bidang . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 1 Januari 2017

Rawat Barah Payudara


RAWAT BARAH PAYUDARA

TANAH MERAH, KELANTAN: Terdapat di kalangan kebanyakan wanita yang mengalami barah payudara tetapi mereka tidak menyedari tentang penyakit itu yang menyerangnya secara senyap. Apabila sampai kepada satu tahap iaitu tempoh antara dua dan tiga tahun, barulah wanita sebagai mangsanya akan terasa kesakitannya. Kalau mendapatkan rawatan awal, tentunya penyakit tersebut dapat disembuhkan dengan segera. Namun, jika terlewat deritalah yang terpaksa ditanggung.

Namun, rawatan atau perubatan tradisional tentang barah payudara berjaya diubati dengan izin Allah dengan kaedah ayat-ayat Al-Quran di samping penggunaan pokok herba khusus yang dicampurkan dengan kapur sirih.

Menurut Pakar Tradisional Barah Payudara, Hamzah Taib, 84, atau lebih mesra dikenali Pok Wo dari Kampung Banggol Ketereh, Tanah Merah, Kelantan memberitahu Wartawan RELATIF, Azmi Mohd. Salleh dan Jurufoto, Mohd. Kamarulbahrin bahawa dia mengamalkan rawatan tradisional barah payudara kepada wanita kira-kira 10 tahun. Katanya, setakat ini menurut Pok Wo rawatan yang dilakukannya itu menemui kejayaan dengan izin Allah.

Menceritakan kaedah yang diperkenalkannya ialah apabila sepupunya yang menderita barah payudara dan beliau mengetahui hal tersebut apabila dimaklumkan tentang hal berkenaan, lalu beliau ke rumah sepupunya itu di Kampung To’ Uban, Pasir Mas, Kelantan.

Melihat kepada penderitaan yang dialami sepupunya itu apatah lagi pada ketika itu, jiwanya untuk menjadi pengamal rawatan tradisional barah payudara tiba-tiba terbit dari benaknya dan begitu berkobar-kobar.

Pada ketika itu, hati kecilnya berbisik, sekiranya beliau mahir dalam merawat barah ini melalui ilmu yang diperolehinya, dia bersedia membantu mangsa dengan tersebut. Pada masa hatinya berbisik itu, beliau belum mempelajari tentang cara dan kaedah untuk merawat penyakit tersebut, jadi beliau hanya melihat dan bersimpati terhadap mangsanya saja. Akhirnya, mangsa yang merupakan sepupunya itu meninggal disebabkan menderita penyakit barah berkenaan dan beliau agak sedih kerana tidak dapat berbuat apa-apa.

Akhirnya, sebagai langkah pertama bagi beliau untuk melengkapkan dirinya sebagai perawat yang dimaksudkan, pada tahun 1990-an beliau pergi ke Pahang lalu menemui seorang guru yang pakar dalam perubatan tradisional barah payudara. Dia maklumkan kepada Tok Guru yang di maksudkan, lantas Tok Guru terbabit memberikannya sebatang pokok, dikatakan pokok itu berunsur perubatan yang dapat menjadikan barah payudara sembuh apabila digunakan kepada pesakit. Apabila diminta nama pokok berkenaan, beliau enggan memberitahu kerana rahsia yang perlu disimpan oleh beliau sendiri.

Menurut Tok Gurunya, Tok Guru Abdullah memberitahu, jika beliau berjaya menanam pokok rahsia itu dan hidup dengan sempurna dan subur, bermakna beliau sesuai untuk menjadi seorang perawat barah yang dimaksudkan dan beliau perlu kembali ke Pahang untuk menemui Tok Gurunya buat kali yang seterusnya. Memang rezekinya, pokok rahsia yang ditanamnya itu hidup subur, lantas beliau ke Pahang buat kali pertama untuk memaklumkan hal pokok itu kepada gurunya.

Setibanya beliau di rumah Tok Gurunya, beliau diajarkan pelbagai cara dan kaedah yang berhubung kait dengan rawatan tersebut. Setelah mengetahui kaedah dan mahir dengan tunjukajar dan syarat yang diterimanya, beliau kemudiannya pulang ke Kelantan. Katanya, lebih kurang dua atau tiga bulan beliau pulang ke Kelantan, beliau ke Pahang pula buat kali kedua.

Pada kali ini, beliau diberikan ilmu, kaedah dan peraturan untuk merawat penyakit barah itu dengan sempurna dan beliau menerima segala syarat dan amanat yang diberikan oleh Tok Gurunya. Setelah memperolehinya, beliau pulang ke Kelantan dan begitulah seterusnya setelah beberapa bulan pulang, beliau ke Pahang buat kali ketiga pula untuk menemui Tok Gurunya itu. Pada kali ini, beliau memperolehi kesemua kepandaian dan ilmu yang dimiliki oleh Tok Gurunya dengan sepenuhnya.

Setelah menerima ilmu sepenuhnya dari Tok Gurunya itu, beliau kemudiannya pulang ke Kelantan. Syarat yang beliau patuh ialah, beliau hendaklah berubat (merawat) pesakit seramai tujuh (7) orang dan buat kali pertama dalam merawat tujuh pesakit itu beliau dilarang untuk menerima bayaran atau sedekah dari pesakit. Hanya setelah selesai mengubati ketujuh-tujuh pesakit itu, beliau dibenarkan untuk menerima bayaran atau sedekah dari pesakit yang datang berubat dengannya.

Menurutnya, pada hakikatnya beliau tidak meletakkan sebarang bayaran kepada pesakit yang datang berubat dengannya. Kalau yang datang berubat itu tidak mampu untuk membayar rawatan berkenaan, dia tetap akan mengubati pesakit kerana niat sebenarnya adalah untuk menolong atau membantu pesakit asalkan pesakit itu sendiri datang sendiri untuk berubat dengannya. Bagi Pok Wo, kalau tak dapat di dunia, tentunya dia memperolehi ganjaran di akhirat kerana pernah membantu orang ramai (pesakit) yang memerlukan rawatan dan bantuan darinya.

“Pok Wo tidak meletakkan sebarang bayaran perubatan. Asalkan ada yang sudi berubat dengan Pok Wo, Pok Wo akan bantu kerana Allah. Di dunia ini apalah yang sangat, akhirat nanti itulah keutamaan Pok Wo”, jelasnya.

Ditanya tentang jumlah pesakit yang pernah datang berubat dengannya, hakikatnya dia tidak ambil kisah tentang pesakit, asalkan pesakit datang menemuinya itu lebij baik daripada menanggung derita sepanjang hidup. Namun, jika menurut anggaran yang pernah dirawatnya, dirasakan sudah melebihi 1,000 pesakit yang berjaya dirawatnya dengan izin Allah. Lazimnya, dia banyak memberikan rawatan di kalangan pesakit muda yang belum kahwin di antara usia 22 tahun.

Apabila diminta komen tentang punca barah terbabit, dia mensabitkan tentang masalah urat saraf. Lazim menurutnya, masalah barah ini menyerang secara senyap dan tanpa disedari pesakit. Dalam masa dua atau tiga tahun, mangsa atau pesakit berkenaan tidak akan mengalami sebarang simptom dan mereka sihat seperti biasa, tetapi hakikatnya dalam masa itulah penyakit berkenaan menyerang. Biasanya, barah ini akan memberikan tanda awal seperti berasa kebas dan seperti sesuatu yang menyucuk-nyucuk. Serangan itu akan dapat dirasai di bahagian mana ia akan pergi (dalam tubuh manusia).

Ketika pesakit datang menemuinya dia akan melihat raut wajah pesakit yang dapat menggambarkan pesakit menderita penyakit berkenaan. Semasa merawat pesakit berkenaan, dia akan menggunakan sejadah dengan mengibas-ngibas sejadah itu di bahagian belakang pesakit (berlapikkan baju), ketika itu dia akan memasukkan ayat yang diajarkan oleh Tok Gurunya kepada pesakit dan ketika itu dia akan mengetahui barah yang dideritai pesakit itu dalam tahap mana.

Ditanya tentang bahaya penyakit barah payudara apabila sampai peringkat hitam, dia memberitahu, penyakit barah payudara paling bahaya apabila wanita-wanita membiarkan keadaan itu sehingga akhirnya memudaratkan wanita itu sendiri dan tanda-tanda hitam untuk menunjukkan penyakit barah itu sampai kepada tahap bahaya.

Salah seorang pesakit berkenaan ditahap hitam ini pernah datang berubat dengannya. Pok Wo memberitahu, keadaan payudara pesakit berkenaan memang seperti hilang (kecil). Dia ikhtiar merawatnya dan tanda awal sudah menampakkan hasilnya. Pesakit berkenaan membuat rawatan ulangan. Syarat berubat dengannya secara ulangan hanya tiga kali saja, tetapi pesakit berkenaan datang berubat dengannya sehingga 13 kali dan kini telah sembuh sepenuhnya. Sehingga sudah acap kali, dia dihadiahkan dua buah kipas kerana pada masa rawatan dijalankan, musim kemarau di Tanah Merah.

“Bagi Pok Wo, bagus juga pesakit berkenaan datang terima rawatan berulang kali. Syarat sebenarnya adalah tiga kali saja”, ujar Pok Wo.

Selain menggunakan ayat-ayat Al-Quran yang diajarkan oleh Tok Gurunya, dia juga turut menggunakan sejenis pokok herba khusus untuk merawat barah payudara yang ditanam di laman rumahnya. Kaedah menggunakan pokok herba itu kemudiannya dicampurkan dengan kapur sirih.

Dia akan campurkan pokok herba itu dengan kapur berkenaan di tapak tangan kemudiannya diserahkan adunan pokok dan kapur sirih itu kepada isterinya untuk ditampal kepada pesakit barah berkenaan.

Tambah Pok Wo, lazimnya pesakit barah payudara tidak mengetahui barah berkenaan telah menyerang mangsa (pesakit) dan dilihat pesakit dalam keadaan sihat, sedangkan dia pastinya menderita barah tersebut berikutan penyakit berkenaan menyerang mangsa secara senyap atau tidak menyedarinya.

Katanya, penyakit berkenaan akan dirasai oleh pesakit (mangsa) apabila telah sampai kira-kira dua atau tiga tahun. Menurutnya, jika wanita-wanita mengetahui mereka menderita penyakit (bintilan kecil) itu dan mangsa berkenaan datang segera untuk dirawati, pastinya penyakit berkenaan sembuh dengan cepat. Dalam keadaan ini, menyapu campuran pokok herba dengan kapur sirih berkenaan kira-kira dua atau kali pastinya bintilan dan penyakit itu sembuh dengan segera kerana bintilan itu akan hancur. Namun, apabila sudah menjangkau dua dan tiga tahun malah keadaannya agak teruk kerana payudara berkenaan telah semakin buruk, tentunya tempoh sembuh agak lambat.

Pok Wo turut menyatakan makanan-makanan yang perlu dielakkan untuk mengelakkan barah payudara apatah lagi telah sembuh sepenuhnya juga perlu dielakkan seperti pisang, kacang dan kismis. Walaupun kismis ini dikatakan penawar, namun menurut Pok Wo menganggap kismis seumpama racun juga.

Katanya, walaupun payudara berkenaan telah berjaya diubati dan telah sampai tempoh setahun barah berkenaan sembuh, namun pisang perlu dielakkan untuk dimakan. Ini kerana, jika dimakan, pesakit akan menderita penyakit itu semula dan rasa berdenyut-denyut akan dialami.

“Menurut rawatan tradisional barah ini, terdapat beberapa jenis makanan yang perlu dielakkan seperti pisang, kacang dan kismis.

“Memang kismis adalah sejenis buah penawar, namun bagi Pok Wo kismis umpama racun.

“Manakala pisang pula, walaupun barah berkenaan berjaya dirawat, tetapi apabila pisang tidak dielakkan, rasa berdenyut akan dialami semula oleh pesakit”, katanya.

Justeru, betapa ringkasnya rawatan tradisional berbanding dengan rawatan moden. Rawatan tradisional tidak memerlukan kos yang berlebihan berbanding dengan rawatan moden. Rawatan tradisional juga tidak memerlukan peralatan yang menakutkan berbanding dengan moden, malah rawatan tradisional juga menitikberatkan amalan membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan keyakinan jiwa perawatnya untuk menyembuhkan penyakit dengan izin Allah. Jadi, tepuk dada tanya selera.

Pok Wo boleh dihubungi di talian: 019-9334927

Hamzah Taib atau Pok Wo.

Pok Wo ketika diwawancara Wartawan RELATIF di kediamannya.


Inilah pokok herba yang ditanam di laman rumahnya, dikatakan mampu merawat penyakit barah payudara.

Kediaman Pok Wo.

Ketika wawancara, Pok Mo menerima kunjungan pesakit.

Laluan ke kediaman Pok Wo.

Tonton Video:

Tulisan:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMARULBAHRIN

3 ulasan:

  1. 💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ini tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye. *sel kanser sudah tiada.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum. saya mencari rawatan di sekitar Kelantan.sebelum ini saya ada terambil rokok dan makanan pemberian jiran, selepas itu saya terasa sakit dan banyak gangguan berlaku dibahagian dada,perut dan muka.

    Ini email saya : tubuhsatu@gmail.com

    BalasPadam